top of page

Lær mer om dekk
- Hva betyr "225/55R17"?


225 – er bredden på dekket

55 – betyr at høyden på dekket er 55% av bredden (225)

R – forteller at dekket har radialkonstruksjon, noe nesten alle dekk har i dag.

17 – er målt i tommer og er en indikasjon på den indre hjuldiameteren, i dette eksempelet så er indre diameter 17 tommer, som da passer på 17 tommer felg.

 

97 - er belastningsindeksen. Den indikerer maksimal belastning som et dekk kan tåle når det har riktig lufttrykk. Lastindeks 97 betyr at dekket tåler 730kg

 

W – er en bokstav på hurtighetsrangering, den maksimale fartskapasiteten et dekk kan ha for å bære en last på en trygg måte. Merk at denne merkingen er kun relatert til dekkets fartskapasitet, og er IKKE en anbefaling om å overgå lovlig fartsgrenser.

Ved bytte av dekk må man ha samme merke på de to dekkene fremme eller de to bak. Om ett dekk fremme er ødelagt så må begge dekkene fremme byttes. Det er ikke mulig å kjøre med ett slitt og ett nytt dekk da dekkene vil ha ulik rullelengde, bremsekraften vil bli endret og veigrepet vll bli forandret. 
 

På biler med firehjulsdrift må alle dekkene byttes; det er fare for at differensialen eller transfergirkassen blir ødelagt om dette ikke overholdes. 

Lær mer om avbalansering
- Hvorfor må man avbalansere dekk?


Vi har aldri opplevd at 4 dekk fra et kjøretøy går igjennom avbalansering uten feil! Dekk blir slitt i løpet av en sesong og de kommer da i ubalanse. Dette er en av grunnene til at vi også har med avabalsering i vår dekkhotell-pakke da ubalanserte dekk kan gi store, kostbare skader på kjøretøyet som (men er ikke begrenset til):

- Dekkene slites raskere og mer ujevnt
- Unødvendig slitasje på kulelagre, støtdempere og andre deler i opphenget på kjøretøyet
- Dårlig kjørekomfort
- Større risiko på veien for deg og de du møter i trafikken

 

Kostnaden ved avbalansering er en billigere investering enn kostnaden ved konsekvensene ved ubalanse.


Perfekt statisk balanse betyr at hjulet ikke roterer om sin egen akse i fritt oppheng fordi dekket er like tungt hele veien rundt.
 

- Ubalanse i forhjul, merkes av føreren når rattet begynner å riste ved 80-100 km/t.

- Ubalanse i bakhjul, merkes som risting som kommer nedenfra.
- Ren statisk ubalanse i bakhjulene oppleves som ubehagelige hopp.

- Statisk ubalanse, betyr at tyngepunktet ligger på tvers av dekket. Det medfører en hoppende risting.

- Dynamisk ubalanse betyr at tyngdepunktet ligger på den ene siden av dekket. Det medfører sterke vibrasjoner spesielt følbart i rattet.

Lær mer om dekkhotel
- Hva får man ved å bruke Ditt Dekk's dekkhotel?


Ved bruk av Ditt Dekk's dekkhotel vil man slippe:

- Å ta skitne dekk med i bilen hjem
- Å la dekk ta opp plass i garasjen/boden
- Å få ytterligere slitasje når dekkene ikke er i bruk 
- Å kunne ha avbalanserte dekk til neste sesong
- Å ikke oppdage skade på dekk
- Å bytte dekk selv ved neste sesong

Ditt Dekk tar skift av dekk for å så ta dekkene med til vårt lagringssted. Her vasker vi dekkene grundig, fjerner skit og stein fra dekkmønsteret, sjekker mønsterdybden og ser etter skader på dekket.  ved valg av avbalansering, så blir dekkene avbalansert slik at de er klare for enda en sesong med høy sikkerhet på veien. 

Når neste sesong starter (eller etter annen avtale) blir det avtalt tid og sted for dekkskift hvor Ditt Dekk kommer til deg med dekkene og setter de på din bil. Dette kan være hjemme hos deg, på arbeidsplassen eller andre steder etter behov. Dekkene du allerede har på bilen blir tatt med tilbake hvor prosessen gjentas slik at de er klare for enda en sesong på norske veier.  
 

Har du slitte dekk eller en skade som er for stor til å reparere kan vi anskaffe nye dekk om dette er ønskelig.

Lær mer om punktering
- Kan man lappe et dekk selv?

 

Når man punkterer på veien er det mulig, enkelte ganger nødvendig, å lappe dekket slik at man kan komme seg bort fra lokasjonen. Dette er kalt «snuslapping» og er kun ment som en nødløsning. Dette er ikke lovlig på lang sikt da dette kan være farlig og skade deg selv og andre i trafikken. 

Reparasjon av et punktert dekk skal alltid gjøres med en innvendig plugging etter en nøye inspeksjon av dekket, både innvendig og utvendig. Dette skal gjøres av en fagperson som sikrer at dekket med sikkerhet kan kjøres videre med. Det som er viktig ved punktering er å få sjekket innsiden av dekket, da det kan være felgkjørt. Om dekket har fler enn tre hull skal dekket kasseres, og når ett dekk er lappet er det viktig å vite at dekket går ned en fartskode.

Ditt Dekk avmonterer dekket før følgende blir gjennomført: rengjøring, børstning, boring, vulkanisering av paraplyen og avskjæring av overflødigheter. På denne måten blir det gjort ordentlig og man kan kjøre videre med høy sikkerhet. Da Ditt Dekk er det eneste dekkverkstedet med et mobilt dekkverksted kan vi komme dit du er slik at du slipper å lappet dekket selv før man må videre inn til et verksted. Her kan man spare mye tid ved å gjøre det skikkelig med en gang.
 

Lær mer om moment
- Må man stramme bolter med moment?

 

Når man skifter dekk selv strammer man boltene så mye man klarer; til de sitter fast.

De fleste er ikke klar over hvilke konsekvenser dette kan ha da det ikke har vært noe fokus rundt problematikken;

Har man trukket med for lite kraft vil hjulboltene løsne, og trekker man for hardt til kan hjulboltene knekke. Trekker man med ulik kraft på boltene er dette også problematisk. Man kan tenke på felgen som en flens; bruker man for mye kraft på en bolt kan det resultere i at de andre boltene blir løsere.

 

Det å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser. Ved bruk av momentnøkkel blir alle bolter strammet likt, og vi i Ditt Dekk opererer alltid med moment og oppfordrer alle til å gjøre det samme.
 

 

bottom of page